Kościół św. Zygmunta w Łosicach, wzniesiony w latach 1906 -1909, jest trzecim, w pięćsetletniej historii parafii, stojącym na tym samym miejscu. Pierwszy drewniany ufundowany został w 1511 roku przez Zygmunta I, a uposażony w 1513 roku przez Sylwestra Lasotę Ożarowskiego - starostę łosickiego, w połowie XVIII w. został zniszczony. W niedługim czasie, zastąpiono go drugim, drewnianym, wzniesionym staraniem Antoniego Miączyńskiego - kasztelana podlaskiego i starosty łosickiego. Kościół ten zniszczony został podczas ogromnego pożaru miasta w 1878 roku. Nastąpiło wówczas zlikwidowanie parafii, a wiernych przyłączono do parafii w Hadynowie. Obecną neogotycką murowaną świątynię, wzniesiono w latach 1906 -1909 wraz z restaurowaniem parafii. Plany budowy kościoła i „starej” plebanii wykonał budowniczy powiatu konstantynowskiego – Milewicz. Do konsekracji kościoła przez biskupa sufragana podlaskiego Czesława Sokołowskiego doszło dopiero w 1920 roku.
Trzynawowy korpus kościoła zbudowany na planie prostokąta wieńczy dwuspadowy dach. Bardzo ciekawie prezentuje się fasada główna świątyni umieszczona od strony północnej. Po bokach zbudowano dwie wieże o podstawie kwadratowej składające się z trzech segmentów uskokowo zwężających się ku górze. W każdym z nich zostały symetrycznie umieszczone okna. W drugim segmencie, okna oddzielono od siebie betonową kolumienką o głowicy bogatej w motywy roślinne. Trzeci najwęższy i najwyżej położony segment wieży posiada cztery podobne kolumienki rozmieszczone po rogach. Zamykają go neogotyckie kwiatony i dach w formie hełmu z kulą i krzyżem. Górną część fasady wypełniają schodkowe sterczyny. Nad portalem nawy środkowej dodatkowym elementem dekoracyjnym jest okrągłe okno zwane różycą lub różą. Portal nawy, ujęto dwiema przyporami połączonymi szczytem z betonowym krzyżem w zwieńczeniu. Wnęka zakończona została ostrołukowo, a wejście ujęto dwiema kolumnami o głowicach z motywami liści akantu. Kościół zbudowano z kamieni i czerwonej cegły, pozostawiając zewnętrzne ściany nieotynkowane.
W zachodnich i wschodnich narożach świątyni parafialnej usytuowane zostały dwie kaplice z 1910 roku (data na fasadzie), murowane z czerwonej cegły na zaprawie wapiennej. Te zwarte bryły założone na rzucie czworoboku nakryto dachem dwuspadowym, a od strony południowej trój spadowym. Kaplice rozczłonkowano prostokątnymi, zamkniętymi ostrołukowo oknami w elewacjach bocznych, gdzie w środkowych ich częściach osadzono schodkowy szczyt. Warto zwrócić uwagę na północną fasadę obiektów, gdzie po bokach wkomponowano szkarpy, a w jego centralną część prostokątne drzwi zakończone ostrym łukiem. Całość wieńczy trójkątny szczyt o profilowanych krawędziach z trzema kamiennymi kwiatonami.
Obraz Matki Boskiej Szkaplerznej z połowy XVII wieku, znajdujący się obecnie w głównym ołtarzu, wykonany został na desce techniką olejną w kształcie stojącego prostokąta, górą zwieńczonego arkadowo. Matka Boża przedstawiona jest frontalnie. Madonna na lewej ręce podtrzymuje, jakby na tronie, Chrystusa małego Pantokratora, zwracającego się do Matki. Zasłuchany, spogląda przed siebie, trzymając w lewej ręce kodeks prawa Nowego Przymierza, a prawą unosi w górę w geście błogosławieństwa, jednocześnie wskazując na Maryję, jako na tę, która doskonale wypełniła prawo Nowego Przymierza. Madonna, wzorem starożytnych dam, trzyma białą chustkę w lewej dłoni, na której krzyżuje się prawa, ujmująca palcami chustę w geście spieszenia z pomocą oraz karmelitański, srebrny szkaplerz na serdecznym palcu (skradziony w 1971 roku). Postać Maryi ubrana jest w srebrną suknię wykonaną w 1732 roku, z ponad 5,5 kg (22 grzywien) srebra. Ma pozłacane korony, ozdobione kamieniami czeskimi, na szyi sznur korali. Jej głowa okryta chustą – maforionem, opadającą w dół jako płaszcz, miękko sfałdowany na przedramieniu, oblamowany złocistą bordiurą. Na czole opadającego maforionu złocony krzyż grecki.
Ikona Matki Bożej Przeczystej – Ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem na reliefowym, rytym w zaprawie Namalowana temperą na desce jodłowej, ciosanej ręcznie. Obecne wymiary (85 x 60 cm) są wynikiem wcześniejszego obcięcia ze wszystkich stron Pierwotnie była ona o około 16 cm wyższa i około 4 cm szersza. Kilkukrotnie nieudolne przemalowywania (ostatnie w 1878 roku) wprowadziły daleko idące zmiany kolorystyczne, połączone z likwidacją wielu elementów potwierdzając jej ikonowy charakter. Odnaleziona w 1994 roku, poddana została konserwacji i renowacji w pracowni Marii Orthwein. Prace konserwatorskie potwierdziły autentyczność i XVII-wieczne pochodzenie. Wizerunek Matki Bożej Przeczystej wykonany został według schematu hodegetrii. Najprawdopodobniej wzorowana na hodegetrii z greckiego klasztoru Iviron na świętej Górze Atos.
Źródło: 500 lecie Parafii św. Zygmunta w Łosicach.